Vi kör elbil runt bottniska viken – sommar 2023

• Bilen lämnad

Vi åkte till Stockholm, lämnade bilen och tog in på fängelse för en natt.

Lite sega efter resan var det svårt att enas om bra matställe, så till slut delade vi upp oss och hamnade på två olika ställen. Alla blev nöjda.

Ena gängets efterrätt

Vad gäller bilen, så var den bra och trevlig. Men skönt att bara ställa tillbaka den i parkeringshuset där den bodde. Inte särskilt dyrt heller, om man jämför med vad det kostar att köra så långt med en bil man äger själv, om man räknar med alla kostnader.

Siffror: 295,9 mil. Bilhyra på 16184,95 kr. Laddning för 60 € via Fortum, 250,39 kr via virta, 213,50 kr via Easypark, 489,28 kr via Mer. Sammanlagt alltså 1644 kr för el. Men då verkar det ha blivit gratis inte bara i Svenstavik, utan även i Hede (båda laddarna drivs av Fyrfasen). Det verkar ha varit nåt fel med kontakten mellan appen och laddstationen, för appen ville inte riktigt kännas vid det hela, men det dök upp en startknapp på laddstationen. Och så laddade vi med hemmaladdare när vi lånade hus av släktingen.

Det kostade väldigt olika på olika ställen. Allt från 1 cent/kWh till 6-7 kr/kWh och kanske dyrare någonstans som jag glömt. Och gratis, då.

Vi funderade en del i förväg på om resan skulle vara genomförbar med elbil, och kom fram till att det nog skulle gå, bland annat för att Tesla öppnat de flesta av sina superchargers även för andra bilmärken. Nu passade det aldrig att ladda hos en Tesla supercharger, och det gick visst bra ändå.

• Sala silvergruva

Efter mat ovan jord begav vi oss ner i Sala silvergruva. Svalt och skönt. Bergigt och droppande. Men lite svårfotograferat.

Fem grader och ganska mörkt

Vi såg också en fin fotoutställning med bilder feån 1800-talet och även de första filmerna som visades i Sverige. De var från 1897, men kolorerade och med lite pålagt bakgrundsljud.

• Bollnäs

Vi åkte mest bil idag. Städade ut oss ur stugan och rullade iväg. Vi svängde vid Messlingen och var strax på vägar vi aldrig kört på förut.

Fina skogar körde vi genom, även om de flesta såg ut att vara tallplantage.

Eftersom det var lagom att stanna i Hede för att äta och ladda bil, så gjorde vi det. Sen körde vi vidare till Bollnäs.

Södagskväll i Bollnäs

I Bollnäs var öde och stängt en söndagkväll, men vädret var väldigt fint, så vi promenerade runt lite bland hus och längs vattnet.

Hotellrummet är mycket rymligt. Dessutom är det första hotellduschen på resan som inte skvätter ut vatten över hela badrumsgolvet. Förmodligen för att även badrummet är stort och genomtänkt, då rummet är rullstolsanpassat.

• Helags fjällmara

Mycket bra springväder: 12 grader och lätt regn. Sten satsade ordentligt och det gav utdelning. Medalj, prispengar och torkad renkorv och renkött.

Andra plats, herrar 5 km

Vi andra blev också nöjda med insatsen, trots rejält mycket sämre placeringar. Det var ett roligt infall på semesterresan. Mycket bra arrangemang, och rekordhögt deltagarantal, nästan 400 löpare. Både Åsarna IK och Östersunds SK är här på träningsläger, så det fanns ganska många elitidrottare bland deltagarna.

Resultaten finns här.

• Bad

Vi slappade, eldade i badtunnekaminen och badade sedan.

Efter badet kom solen

Väldigt slö dag. Men vi åkte också och hämtade våra nummerlappar och tidtagningschip inför morgondagens tävling.

• Regn och burkkebab

Vi var mycket veliga om vandring och väder, bland annat på grund av att vädret är så veligt. Till slut kom vi i alla fall överens om något, avbröt påfyllande av badtunna och gick upp på närmsta fjäll, Viksjövålen.

Det regnade när vi var på väg upp, men lugnade sig sen

I Finland hade vi köpt Korvgörans kebab i sås på burk, ”hot”. Vi borde haft tre burkar istället för två, men annars var det lyckat. Tortillabröd med kebab i sås, riven västerbottenost, chilioliver och cashewnötter.

Tillredning

Fredrik och Sten gick sen vidare ned till Ljungdalen, medan Alvar och jag gick tillbaka till stugan.

Grått väder

Vid affären hittade Sten och Fredrik information om Helags fjällmara. Vi tittade lite på bansträckningar, och Sten och Anna bestämde sig för 5 km och Fredrik tog 12 km. Vi anmälde oss alltså. På lördag springer vi. Det ser ut att bli uppehåll, men fortfarande bara cirka tio grader. Bra springväder.

• Slappar vid stugan

Efter en god och lång nattsömn handlade vi lite inför fjällvandring, fast vi inte vet om den blir av. Prognosen innehåller kanske lite för mycket regn.

Klyver ved
    Väldigt nära att det finns fiber till stugan nu
    Flyttade en sten till en trappa för att fördriva tiden
    För en gångs skull ville vi ha röken åt vårt håll, mot myggen

Det är inte särskilt varmt, omkring tio grader. Det blåser inget, men det ser ut att bli regn i flera dagar. Vi får se om det blir någon vandring. Alla är inte så sugna på att vandra i regn, och vi har inte så många dagar på oss förrän vi ska åka vidare.

• På väg igen

Efter en natt till i bortrest släktings hus gav vi oss av mot Skärkdalen. Det blev vår längsta dagsetapp hittills, åtminstone i tid räknat.

Vi valde ut en sevärdhet på vägen. Det blev Döda fallet. Där åt vi lunch som vi köpt i mataffär i Sollefteå.

Det var väldigt mycket trägångar vid döda fallet. De hade visst rustat upp och utökat dem till denna säsong. Vi var lite oense om huruvida vi tyckte att trägångarna tillförde något eller bara förstörde sevärdheten.

Döda fallet i Ragunda, en intressant historia

Vi har laddat elbilen på lite olika ställen. Det har funkat bra, även om det någon gång varit lite app-krångel. Men i Svenstavik hände nåt konstigt, så det verkar som att vi kanske laddade gratis där. Lite konstigt, för samma app har funkat på andra ställen.

• Skuleberget var blött

Vi hade hoppats på att kunna klättra på Skulebergets via ferrata, men tyvärr var berget blött efter gårdagens regn, och då är klätterlederna stängda. Ganska tråkigt, faktiskt.

Vi gick istället grottstigen upp.

Det var väldigt mycket folk på berget. Vi lyckades ändå hitta sittplats vid toppstugan och åt våffla.

Dokumentärt foto, folk överallt
  • Resans dryck

Vi smakar på resans dryck, Jaloviina. Det är en ”traditionell finländsk ädeldryck”. En blandning av fulkonjak och brännvin, verkar det som.

Nu lånar vi en släktings hus i närheten av Örnsköldsvik i ett par nätter. Förhoppningen är att Skuleberget ska torka imorgon, så att vi kan klättra där.